Raymond Nicholson

Over Raymond Nicholson

Illustrator Raymond Nicholson is een tekenaar pur sang. Vanaf oktober 1977 verruilde hij zijn baan als rekenaar voor tekenaar eerst bij de firma Micro daarna uitgeverij Vrijbuiter een onderdeel van Audax en vanaf 4 november 1988 vanuit zijn zijn studio Nicholson Illustraties.

Al vele jaren is Raymond een hoog gewaardeerd tekenaar voor onder meer Disney, Looney Tunes en Sesamstraat. Naast het werken onder licentie, heeft Raymond ook een eigen serie humoristische wenskaarten, gifts en app onder de naam Doodles. Wenskaarten in allerlei vormen en maten, kalenders, stationary, comics, kinderboeken, kleurplaten, speelgoed, huisstijl, interieur, mode, tassen, mokken, souvenirs, gifts, accessoires ,karikaturen/portretten, apps, infographics, presentaties en websites zijn o.a. waar hij illustraties op maat voor maakt veelal in een humoristische teken stijl.

Daarnaast gaf Raymond Nicholson, samen met Toon van Driel, vele jaren vorm aan het befaamde voetbalduo FC Knudde ,de Stamgasten en André van Duin en tekent hij ook nu nog voor de nieuwste Disney characters zoals voor Star Wars en Marvel.

Raymond Nicholson is een vakman die de nieuwste technologieën op zijn vakgebied heeft omarmd en gebruikt, die van zijn hobby zijn vak heeft kunnen maken.

Inmiddels is Raymond Nicholson geestelijk vader van de Doodles ,Ray’s Kissing couple ook wel Old Dutch, Rocco, Penguïns, Sea Life, Bristy beer, Cute, Kristy’s, voetbalwenskaarten, mede geestelijk vader van d’n Hellemonder en de strips: het paardje ‘Rakker’ voor het blad de Penny, Familie Kijkgraag voor de Veronica gids en SV Zooi voor weekblad Kuifje.

Klik op geestelijk vader, onder ieder icoontje bevinden zich tal van illustraties:

Geestelijk-vader

Disneyfiguren komen gewoon uit Helmond dankzij Helmonder Raymond Nicholson. Bron: dichtbij.nl 19 mei 2016

HELMOND – Donald Duck, Mickey Mouse en Goofy worden ‘gewoon’ gemaakt in Helmond. Al bijna 40 jaar tekent Helmonder Raymond Nicholson (63) de wereldberoemde figuurtjes van Walt Disney. Hij begon met werken op ‘een saai kantoor’, maar besloot toen toch om zijn hart te volgen. Zo werd hij van rekenaar bij een verzekeraar ineens tekenaar van Disney. “Het duurde even voordat ik echt ging doen waar ik goed in was.”

“Ik ben best trots op mijn leven. Ik heb het goed voor elkaar gehad, met een leuk huisje in Dierdonk en een mooi gezin. Dat zou in deze tijd, qua financiën, niet meer lukken als illustrator”, zegt Nicholson. Hij begon met professioneel tekenen toen hij zo’n 25 jaar oud was. “In die tijd, dan praten we over 1977, waren er nog geen tablets en razendsnelle computers. Iedereen las toen strips en cartoons. Maar nu zou ik echt niet meer rond kunnen komen van mijn tekenkunsten. In ieder geval niet in de 2D-tekenwereld. Alles gaat via de computer en de behoefte aan tekentalenten zoals ik is er niet meer. Kinderen zitten veel liever op een tablet met spelletjes dan dat ze nog een Donald Duck lezen.”

Resultaat belangrijk
“Ik weet van mezelf ook wel dat ik heel goed kan tekenen. En dat durf ik ook te zeggen. Maar tegenwoordig zijn bijna alle tekenfilms in 3D en daar komt veel meer bij kijken dan het tekenen dat ik doe.” Bij 3D zit een heel team achter één beweging van de arm van één figuurtje. In de 2D-wereld tekent Nicholson alles in z’n eentje, waardoor hij ook zijn eigen resultaat ziet. “Ik wil iets terug zien dat dóór mij gemaakt is en niet iets dat met mijn hulp is gemaakt. Ik wil resultaat zien van iets wat ik heb gemaakt, zodat ik ook kan zeggen dat ik het heb getekend.”

Engelse roots, maar echte Helmonder
Zijn vader, Joe Nicholson, was een Engelse soldaat en hij kwam in de Tweede Wereldoorlog naar Helmond om te vechten voor de bevrijding. Hij leerde daar zijn vrouw kennen en dus bleef Joe na de oorlog in Helmond. Zo’n zeven jaar later, in 1952, kwam de kleine Raymond Nicholson ter wereld. “Ik heb nooit geluisterd naar mijn pa als het over mijn toekomst ging”, vertelt Raymond. “Mijn vader zei altijd dat ik tekenaar moest worden. Maar niemand luistert als puber naar zijn ouders en dus ging ik iets totaal anders doen.”

“Dit moet jij gaan doen”
Nicholson heeft eerst geprobeerd om leraar te worden, maar voor de klas staan leek niet voor hem weggelegd. “Ik had geen werk en geen vervolgopleiding meer. Vervolgens kwam ik terecht bij pensioenverzekeraar Delta Lloyd, daar werd ik rekenaar. Dan heb ik in ieder geval werk, dacht ik toen. Al snel, na anderhalf jaar, was ik daar helemaal klaar mee.” Toch heeft Ray, zoals hij zichzelf voorstelt, daar nog ruim zes jaar gewerkt. Totdat een collega hem vertelde om strips te gaan tekenen. “Ze gooide een stipboek voor mijn neus en zei: ‘Dit moet jij gaan doen’. En van het één kwam het ander. Toen ben ik dat dus toch maar gaan doen en heb ik mijn vaders advies alsnog opgevolgd.”

FC Knudde 
Nicholson tekende elf jaar lang FC Knudde samen met Toon van Driel. “Ik heb dat altijd met veel plezier gedaan, maar na al die jaren wilde ik iets anders. Helaas was er in Nederland verder niet veel meer. Ik ben op een dag naar Duitsland gereden en in een winkel heb ik wat stripbladen opengeslagen. Daarin vond ik het adres van een uitgever, die van de Duitse Disneybladen. Ik heb toen gewoon wat tekeningen opgestuurd naar dat adres in Stuttgart. Al snel kreeg ik een telefoontje dat ze mij wilden hebben. En zo is het dus allemaal begonnen bij Disney.”
Nu heeft de Helmondse illustrator zijn eigen lijntjes lopen. Zo is hij de geestelijk vader van de ansichtkaartenseries Doodles en Old Dutch, die te koop zijn via de website Greetz. “Het geeft een goed gevoel om weer een nieuwe serie, als Old Dutch, neer te zetten die ook nog eens uitstekend verkoopt.” Met de kaarten verdient hij nu nog altijd zijn brood. Voor iedere jonge, getalenteerde tekenaar heeft Nicholson wel één goed advies. “Ga lekker de 3D-tekenwereld in. Ik kan dat nu helaas niet meer, want daar gaat veel te veel tijd in zitten om dat nog onder de knie te krijgen. In die wereld kun je nog makkelijk je geld verdienen als je echt heel goed kunt tekenen.”